Sinds vorige week overheerst in Nederland het nieuws over het neerschieten van vlucht MH17. Op het eerste gezicht niet iets voor mijn blog. Maar nu wordt er ook volop gesproken over sancties. En als we ons realiseren dat Rusland vooral energie (olie en gas) naar Nederland exporteert, dan wordt al gauw duidelijk dat er ook een link is met het gebruik van autobrandstoffen. Olie wordt in Rotterdam omgezet in benzine, diesel en LPG. Gas kan gebruikt worden in CNG voertuigen.
Nu is het niet de verwachting dat we Rusland op die gebieden meteen volledig zullen boycotten, maar het moge duidelijk zijn dat de economische consequenties desastreus kunnen zijn als we niet gaan werken aan een transitie om minder afhankelijk te zijn van olie en gas. Dat betekent dat we extra moeten inzetten op het zuiniger maken van nieuwe voertuigen en het gebruik van electrische voertuigen. In plaats van gewoon aardgas wordt in Nederland in voertuigen al groen gas gebruikt, maar in andere landen (bijvoorbeeld Duitsland) wordt er van biogas nog steeds vooral electriciteit gemaakt. Dat zal toch anders moeten, want voor opwekking van electriciteit bestaan voldoende andere alternatieven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten