De verkopen in 2013 en verwachting voor 2014 in tabelvorm:
Brandstof Verkopen 2013 Prognose 2014 +/-
Brandstof Verkopen 2013 Prognose 2014 +/-
benzine 264.586 277.000 +4,7%
diesel 103.557 92.000 -11,2%
hybride (incl. PHEV en E-REV) 43.335 40.000 -7.7%
Electrisch 2.619 2.000 -23,6%
LPG (af-fabriek) 2.081 1.500 -27.9%
CNG / groen gas 530 2.500 +372%
overig 18 0 -100%
diesel 103.557 92.000 -11,2%
hybride (incl. PHEV en E-REV) 43.335 40.000 -7.7%
Electrisch 2.619 2.000 -23,6%
LPG (af-fabriek) 2.081 1.500 -27.9%
CNG / groen gas 530 2.500 +372%
overig 18 0 -100%
Totaal 416.726 415.000 -0.4%
Hoewel Aumacon geen redenen geeft voor de verschuiving naar groen gas, lijkt het versoberen van de bijtellingsregeling voor electrische en plug-in voertuigen, gecombineerd met stijgende accijns op benzine, diesel en LPG voor een doorbraak te zorgen. Daarnaast zal ook de recente opening van een groot aantal groen gas tankstations en de beschikbaarheid van vele nieuwe modellen voertuigen een rol spelen. Volgens bronnen die ik ken uit het veld is met name de Audi A3 G-Tron een populaire nieuwkomer.
Hoewel Aumacon geen redenen geeft voor de verschuiving naar groen gas, lijkt het versoberen van de bijtellingsregeling voor electrische en plug-in voertuigen, gecombineerd met stijgende accijns op benzine, diesel en LPG voor een doorbraak te zorgen. Daarnaast zal ook de recente opening van een groot aantal groen gas tankstations en de beschikbaarheid van vele nieuwe modellen voertuigen een rol spelen. Volgens bronnen die ik ken uit het veld is met name de Audi A3 G-Tron een populaire nieuwkomer.
Het succes van de verkopen van groen gas voertuigen biedt een uitweg voor tankstationhouders die te kampen hebben met teruglopende afzet van benzine, diesel en LPG.
Ook de hybride voertuigen, inclusief plug-ins hebben met een terugval te maken door de versoberde bijtellingsregeling. Toch blijven de verkopen hiervan redelijk op peil.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten