zaterdag 26 juli 2014

Autoverkopen juni

Eerder vandaag had ik al een stukje geschreven over de verwachtingen voor 2014. Die verwachtingen zijn gebaseerd op de autoverkopen t/m mei 2014. Inmiddels zijn echter ook de cijfers over juni gepubliceerd door de Bovag. In grote lijnen zijn de cijfers van juni niet heel erg afwijkend van die van mei, ook niet als we de focus leggen op alternatieve brandstoffen. Probleem bij die focus is dat het lastig is aan de cijfers in de tabel een brandstof te koppelen: de lijst is per type auto, niet per type brandstof, zo heb je bijvoorbeeld een Audi A3 op groen gas, maar ook op benzine of diesel. Ik zal voor een aantal merken ingaan op een aantal interessante ontwikkelingen.

Audi
Voor Audi heeft de A3 ten opzichte van vorig jaar het stokje overgenomen als het populairste model van Audi. De reden hier voor is waarschijnlijk het verschijnen van de Audi A3 G-tron die rijdt op groen gas/CNG. Ik heb hier geen cijfers van, maar volgens de geluiden die ik uit het veld hoor, is deze auto de best verkopende groen gas auto.

BMW
Interessant bij BMW zijn de I3 en de I8. Van de I3 zijn in de eerste helft van 2014 330 exemplaren verkocht. Het lijkt er op dat de verkopen iets afnemen sinds het begin van het jaar, omdat het nieuwtje er een beetje af is. In Juni zijn er nog 37 verkocht. Waarschijnlijk niet waar BMW op had gehoopt, maar toch meer dan veel concurrenten die electrische auto's aanbieden.
In Juni is de eerste I8 verkocht. 1 is nog niet om over naar huis te schrijven, maar het is al meer dan concurrent Tesla van de Roadstar in het eerste half jaar heeft verkocht.

Chevrolet
Chevrolet heeft een dramatisch half jaar. Er is nog geen enkele Volt verkocht. General Motors heeft aangekondigd dat de 'Daewoo's van Chevrolet in Europa als Opels verkocht zullen gaan worden.

Het trio Citroën, Peugeot en Mitsubishi probeert onder respectievelijk de namen C-Zero, iOn en iMiEV een electrisch stadsautotje te verkopen. Zonder succes, want geen van hen heeft dit jaar nog iets verkocht. Om te proberen iets verkocht te krijgen heeft Mitsubisihi de iMiEV zelfs in de aanbieding gedaan. Ik ben benieuwd of er deze maand wel iets verkocht zal worden.
Daar zet Renault de Zoé tegenover, die een stuk succesvoller is. Waren er t/m mei slechts 56 van verkocht, in de maand juni kwamen daar 29 stuks bij. Nog geen grote aantallen, maar meer dan de meeste concurrenten.
De meest succesvolle electrische stadsauto is de Nissan Leaf met 55 verkochte exemplaren.
Het succes wat Mitsubishi daar tegenover kan zetten is de Outlander. Daarvan zijn er in juni weer 837 verkocht. Het gaat een stuk minder hard dan eind 2013, maar nog steeds mag Mitsubishi zich dankzij de Outlander opeens tot de grotere merken in Nederland rekenen. Hoeveel Outlanders als PHEV zijn uitgevoerd is me niet bekend, maar ik neem aan dat dit wel het merendeel zal zijn. De Mitsubishi Outlander is momenteel verreweg de meest succesvolle plug-in op de markt.

Toyota Prius
Hoewel Toyota ooit een voorloper was in de toepassing van hybride en plug-in techniek, lijkt het concern links en rechts te worden ingehaald door concurrenten die ook plug-ins aanbieden en ook hun benzinemodellen steeds zuiniger maken. Van de Prius (incl. plus, zowel hybride als plug-in) zijn er in juni slechts 34 verkocht. De Auris, waarvan er ook een hybride versie is, loopt nog wel goed, maar verder is het kommer en kwel. De introductie van de nieuwe Prius is uitgesteld en deze zal zijn platform voortaan ook moeten delen met een ander model. Toyota (incl. Lexus) is in Europa de enige aanbieder van niet-plug-in hybrides en heeft aangekondigd van elk model een hybride versie te willen aanbieden. Die strategie lijkt inmiddels achterhaald door de concurrentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen