Begin deze maand een opvallend bericht uit Californië. De stad Palo Alto - vestigingsstad van Tesla Motors - heeft bouwvoorschriften aangenomen die bij nieuwbouw verplicht dat de benodigde voorzieningen aanwezig zijn voor het laden van electrische voertuigen.
De reden hiervoor is dat het vaak aanzienlijk duurder is om dit soort voorzieningen achteraf aan te leggen. Als dit vooraf gebeurt bedragen de kosten hiervoor minder dan 1% van de totale bouwkosten.
De gestelde eisen verschillen per gebouw. Bij woningen moet alleen de bedrading aanwezig zijn, bij winkels en hotels moet een bepaald deel van de bijbehorende parkeerplaatsen over volledige voorzieningen beschikken.
Nu is dit op zich leuk voor Palo Alto, maar ook in Nederland kunnen we dit soort voorschriften introduceren. In Nederland speelt dezelfde problematiek. Als we echt willen dat tegen 2035 een groot deel van de auto's over een electrische aandrijving beschikt, dan zullen de huizen die er dan staan er ook op voorbereid moeten zijn dat bewoners thuis willen laden. Net zoiets als dat er in de meeste huizen stopcontacten zijn voor keukenapparatuur, wasmachines enz. Het lijkt dus tijd om ook in Nederland de bouwvoorschriften aan te passen.
Nu zijn we nog niet zo ver met electrische voertuigen. Ik heb zelf alleen een electrische fiets. Opvallend is dat ik daarbij tegen dezelfde problemen aan loop. Ik heb in de berging van mijn appartement geen stopcontact om die fiets te laden. Denk ook aan al die duizenden invalidenvoertuigen. Plus het vooruitzicht dat in de toekomst ook bijna alle scooters, brommers en motoren electrisch aangedreven zullen zijn. Het mag niet zo zijn dat mensen geen electrische voertuigen kopen, omdat ze die thuis niet kunnen laden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten