Het aantal volledig elektrische
personenwagens steeg in 2014 met 64% van 4.161 naar 6.825. Met name
in oktober en december werden relatief veel van dit soort voertuigen
geregistreerd. Het aantal registraties in het najaar is vaker hoog,
omdat men dan nog gebruik kan maken van de bijtellingsregeling die op
dat moment telt. Dit jaar is de bijtelling voor elektrische
voertuigen een stuk hoger.
Waar het aantal plug-in hybride
personenwagen vorig jaar nog bijna verzesvoudigde is de groei dit
jaar terug tot normalere maar nog steeds aanzienlijke proporties. Het
aantal voertuigen nam toe van 24.512 naar 36.937. Een groei van 51%.
In tegenstelling tot bij de volledig elektrische personenwagens was
de verkoop in het najaar lager dan gemiddeld.
Het aantal licht bedrijfswagens groeide
met maar liefst 88% van 669 naar 1.258. Daarmee is deze categorie de
snelst groeiende. Ook hier waren oktober en december top maanden. In
deze beide maanden alleen al werden meer lichte elektrische
bedrijfswagens geregistreerd dan in heel 2013.
Het aantal elektrische zware
bedrijfswagens groeide met 18%. Het grootste deel van die groei vond
in de eerste vier maanden van het jaar plaats. Mogelijk speelt de
gedaalde olieprijs hierbij een rol. Een zelfde beeld zien we ook bij
het aantal elektrische bussen. Het aantal elektrische bussen nam over
het jaar bekeken met 10% toe, maar het aantal registraties nam na
april zelfs geleidelijk af.
Het aantal elektrische driewielers
steeg met 22% tot 769. Het aantal elektrische motoren steeg met 57%
naar 196. Nog steeds een relatief klein aantal, maar de groei is
goed. Bij brom- en snorfietsen was er groei van respectievelijk 10%
en 21 %. Hoewel er niet heel veel meer snorfietsen zijn dan
bromfietsen zijn er naar verhouding veel meer elektrische
snorfietsen: 23.850 tegen 3.441 bromfietsen. Bij de brommobielen was
er een groei van 22% naar 172.
Qua model blijft bij de plug-in
hybrides de Mitsubishi Outlander koploper. Hiervan zijn er nu 15.725
geregistreerd. De tweede plek is voor de Volvo V60, waarvan er nu
9.707 rondrijden. De derde plek is nog voor de Opel Ampera.
Bij de volledig elektrische voertuigen
is de Tesla Model S koploper met 2.645 exemplaren, gevolgd door de
Nissan Leaf en de Renault Zoe.
Een opvallende ontwikkeling is verder
dat het aantal gewone hybriden (zoals de Toyota Auris en Prius zonder
stekker) nauwelijks meer toeneemt. De groei bedroeg slechts 0,3%: er
werden bijna even veel hybriden uitgeschreven als geregistreerd.
Hoewel er nog steeds ruim 10.000 hybriden werden geregistreerd groeit het aantal niet meer. Het fiscale beleid werkt dit in de hand. 3 jaar geleden werden veel hybriden geregisteerd vanwege de lage bijtelling. Omdat de lagere bijtelling slechts 3 jaar geldt worden ze nu massaal ingeruild en grotendeels vervangen door plug-ins. Een deel van de gebruikte hybriden gaat vervolgens naar het buitenland. Vanaf 2016 zal ook bij plug-ins het inruilen van 3 jaar oude auto's een flinke demper op de groei gaan betekenen.
Hoewel er nog steeds ruim 10.000 hybriden werden geregistreerd groeit het aantal niet meer. Het fiscale beleid werkt dit in de hand. 3 jaar geleden werden veel hybriden geregisteerd vanwege de lage bijtelling. Omdat de lagere bijtelling slechts 3 jaar geldt worden ze nu massaal ingeruild en grotendeels vervangen door plug-ins. Een deel van de gebruikte hybriden gaat vervolgens naar het buitenland. Vanaf 2016 zal ook bij plug-ins het inruilen van 3 jaar oude auto's een flinke demper op de groei gaan betekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten