Deze week weer een bericht over het zoveelste project in Frankrijk waarbij brandstofcellen worden ingebouwd in elektrische Renault Kangoo's. Elektrisch rijden is goedkoop en dus willen bedrijven het wel proberen (liefst met subsidie). Zo heeft de gemeente Tilburg 30 Nissan e-NV200's ter beschikking gesteld aan bedrijven uit die regio. De elektrische bestelwagen doet het dus op zich prima, maar in de praktijk blijkt de range van de voertuigen toch wel een beperking. Een bestelwagen moet nu eenmaal bestellingen rondbrengen en niet de halve dag aan de oplader staan. En juist als het buiten koud is, zoals nu, blijkt de range vaak onvoldoende.
In Frankrijk weten ze daar wel een oplossing voor: bouw een range extender in. Niet een benzinemotortje, maar een brandstofcel. Die is op zich relatief eenvoudig in een bestaand voertuig in te bouwen. Prijzig is het natuurlijk wel, maar ook hier zijn weer potjes voor beschikbaar. Het leuke van dit soort toepassingen is dat je ook de restwarmte van de brandstofcel kunt gebruiken voor het verwarmen van het interieur. Als het koud is, scheelt dat een hoop stroom.
Sinds kort bieden Hyundai en Toyota brandstofcelvoertuigen te koop aan. Die zijn relatief duur doordat ze een grote brandstofcel gebruiken (100kWe). Ik ben van mening dat die oplossing weinig toekomst heeft totdat brandstofcellen een stuk goedkoper worden.
Uit projecten blijkt dat je met een range extender op een Renault Kangoo van 5 kWe al een verdubbeling van de effectieve actieradius bereikt. Daarmee is de brandstofcel als range extender nu al een haalbare oplossing.
In Nederland hebben we in Rotterdam sinds kort 1 tankstation voor waterstof. Dat heeft nou niet geleid tot een run op brandstofcelvoertuigen. Nu hebben we juist in Rotterdam een probleem met de luchtkwaliteit. En daar moet wat aan gebeuren. Ik concludeer dan ook dat er goede kansen zijn voor een project met waterstof brandstofcellen als range extenders in Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten