Een leuk relletje over diesel vandaag. De Telegraaf wist te melden dat staatssecretaris Mansveld het gebruik van diesels verder wil gaan ontmoedigen. Dit is te lezen in een - tot voor kort vertrouwelijke - brief van haar aan de Tweede Kamer van 14 december. Ook gaf ze aan hierover in gesprek te zijn met staatssecretaris Wiebes van Financiƫn. In een reactie tegen RTL zegt Wiebes echter dat hij er niets voor voelt: nieuwe diesels duurder maken heeft weinig zin, het gaat er vooral om, om de oude diesels van de weg te halen.
De brief van Mansveld is een begeleidende brief bij de aanbieding van de rapportage over de voortgang van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hoewel de Nederlandse luchtkwaliteit verbetert, voldoet deze nog steeds niet aan de Europese normen. Ongetwijfeld wordt de staatssecretaris weer op het matje geroepen bij de EU. Om daar niet met lege handen te komen (dan dreigt een boete) wordt het NSL nu verlengd en zint de staatssecretaris op nieuwe maatregelen.
Diesels stoten relatief veel vuiligheid uit. Tegen een nog verdere verhoging van de accijns op diesel bestaat echter veel weerstand. Er zijn zelfs politieke partijen die liever een accijnsverlaging zien, omdat er steeds meer in het buitenland wordt getankt.
Toch zal Mansveld iets moeten doen. Als we naar de verkoopcijfers kijken, zien we dat diesels in opkomst zijn ten koste van benzine-auto's. Omdat de staatssecretaris ook oude diesels wil gaan aanpakken, is het meest waarschijnlijk dat de wegenbelasting voor diesels zal worden verhoogd. Dat heeft ook zijn weerslag op de verkoop van nieuwe diesels en biedt een verdere impuls aan schonere alternatieven, met name CNG.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten