Aumacon heeft inmiddels al weer een paar weken geleden cijfers gepubliceerd over de autoverkopen in Nederland. Deze cijfers zijn extra interessant omdat Aumacon ook aangeeft welke brandstoffen deze voertuigen gebruiken.
De grootste categorie blijft de traditionele benzineauto. Hiervan zijn er in 2014 248.796 verkocht. Dat is een daling van 6% ten opzichte van 2013. De benzineauto verliest dus een klein beetje terrein. De diesels deden het beter. In 2014 waren er hier van 105.102 verkocht. Dat is een plusje van 1,5%. Een stimulans voor diesels in 2014 was dat de bijtellingsregels voor diesel gelijk zijn getrokken met die van benzine-auto's. Die regels zijn gebaseerd op CO2-uitstoot en diesels stoten relatief weinig CO2 uit (maar relatief veel vervuilende stoffen).
De derde categorie in Nederland qua verkopen is de hybride auto (inclusief plug-in hybriden). Ik schreef gisteren al dat het aantal geregistreerde plug-ins nog steeds toeneemt, maar als je de verkopen in 2014 vergelijkt met topjaar 2013, dan is er toch een flinke daling met 38%.
Bij de LPG auto's is het beeld al niet beter. De verkoop van LPG voertuigen is met een daling van 53% ruim gehalveerd. LPG is op zijn retour als alternatieve brandstof, ondanks Europees beleid waarin LPG juist wordt gestimuleerd. Ook in het Energieakkoord werd er voor LPG nog een zonnige toekomst geschetst. Het probleem is dat het kabinet dit wel met de mond belijdt, maar fiscaal niet.
In 2014 werden er 2.982 volledig elektrische voertuigen verkocht. Dat is 14% meer dan in 2013. Elektrische auto's winnen dus langzaam aan populariteit.
Bij CNG/groen gas zien we dat 2014 een uitstekend jaar was. Er waren 3.232 CNG voertuigen geregistreerd. Dat is een stijging van ruim 500% ten opzichte van 2013. Hiermee is CNG de populairste alternatieve brandstof.
Voor de rest gebeurt er in Nederland weinig. Bij de opening van het eerste openbare waterstoftankstation was al bekend dat Rijkswaterstaat twee Hyundais had geleased. Daar is verder blijkbaar niets bijgekomen. De verkoop van auto's op ethanol is tot stilstand gekomen: er is er maar 1 verkocht tegen 17 vorig jaar. Dat wordt het dus niet in Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten