Het Leidse kennisbureau voor de autobranche, AUMACON heeft als gevolg van de slechte autoverkopen haar prognose voor de autoverkopen in Nederland in 2014 neerwaarts bijgesteld naar een niveau van 380 duizend nieuwe auto's. Als die verwachting uit komt zou dat het laagste jaaraantal sinds 1969 zijn.
Vorig jaar werden nog 416.777 verkopen gerealiseerd. Dit kwam mede dankzij een forse eindsprint in november en december, vooruitlopend op versobering van de bijtellingsregeling voor plug-in hybriden.
Voor dit jaar ging Aumacon aanvankelijk van een vergelijkbaar aantal uit, maar die verwachting is nu dus bijgesteld.
Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999.
Volgens AUMACON-directeur Clem Dickmann is er alle reden voor deze aanpassing: “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag - 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.” Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere bijtelling. “Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”
De Nederlandse daling is typisch Nederlands, zo lijkt het. Zo liggen de nieuwverkopen bij onze zuiderburen thans zo’n 40 procent hoger dan bij ons en staan er in België drie premiummerken (NL: geen) in de merken top-10. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s. Ruim tweederde van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal evenals vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride-auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride-auto’s zal met 34.000 dit jaar echter niet in de buurt van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks) komen.
De tegenvallende verkopen treffen zowel benzine, diesel als hybride voertuigen. De verwachtingen voor LPG en CNG blijven ongewijzigd (respectievelijk 1.500 en 2.500). Een lichtpunt is dat de verwachting voor volledig elektrische auto's omhoog is bijgesteld van 2.000 naar 2.500: "pakweg een gelijk aantal als vorig jaar".
Volgens Dickmann van Aumacon zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard: “De rol die de auto in ons leven speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden.” Dit is natuurlijk onzin: het heeft alles te maken met het fiscale beleid van de regering die probeert auto rijden onbetaalbaar te maken. Met succes zo blijkt nu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten