Tijdens de landelijke LNG dag in Zandvoort deze week bleek weer eens dat LNG flink in opkomst is voor het zware transport. Steeds meer transporteurs schakelen (voor een deel van hun vloot) over op LNG. Ondanks dat diesel tegenwoordig relatief goedkoop is, is LNG nóg goedkoper. Daarbij zet Europa sterk in op LNG, waardoor het internationale netwerk zich flink uitbreidt en ook in Nederland komen er steeds meer tankstations. Inmiddels zijn dat er al 14, waarbij er dit jaar nog 3 bij komen en voor volgend jaar staan er al 9 in de planning.
LNG is een brandstof die gemaakt wordt door aardgas te koelen tot ca. -162 °C. Daardoor wordt het vloeibaar.
Waarbij er in de markt voor groen gas/CNG vooral kleinere bedrijven hebben geïnvesteerd in tankstations, zijn dit in de LNG markt ook grotere bedrijven, zoals Shell en ENN, een groot Chinees gasbedrijf wat wereldwijd investeert in LNG.
LNG wordt vooral gebruikt in speciaal daarvoor gebouwde vrachtwagens met een gasmotor die alleen op LNG kan rijden. Daarom is een uitgebreid netwerk noodzakelijk. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om dieselvrachtwagens geschikt te maken om een gedeelte LNG bij te mengen, het zogenaamde dual fuel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten