Citroën zal in Parijs een concept model van de nieuwe C4 Cactus laten zien die gebruikt maakt van een hybride persluchtsysteem. Dit systeem wordt door Citroën HybridAir genoemd. Het persluchtsysteem gebruikt een cilinder met stikstofgas en een cilinder met hydraulische vloeistof. Door tijdens het remmen met hydraulische pompen vloeistof in de gascilinder te pompen kan energie worden opgeslagen, die weer kan worden benut om de auto een paar honderd meter zonder benzine te laten rijden, of de motor te assisteren tijdens accelleratie.
Citroën, een voorloper op het toepassen van hydraulische en persluchttechniek, is de eerste die een concept brengt voor een personenwagen op basis van deze technologie. In de VS wordt er al wel geëxperimenteerd met bestelwagens en vuilniswagens met een dergelijk systeem.
Het persluchtsysteem is goedkoper dan een elektrisch hybride systeem, waardoor mogelijk een aantrekkelijk geprijsde, zeer zuinige auto ontstaat. De Citroën is extreem zuinig, niet alleen dankzij het hybride systeem, maar ook dankzij speciale banden, lage luchtweerstand en gebruik van lichte materialen. De concept-car weegt slechts 865 kg, met name voor een hybride is dat extreem weinig.
Vanwege dit alles verbruikt hij slechts 1 liter op 50 km (2liter per 100km). Dit is ook in de naam terug te vinden: C4 Cactus AirFlow 2L.
De autosalon van Parijs vindt begin oktober plaats.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten