Een fantische nieuw prototype van Audi die nu op de Los Angeles Auto Show staat is de Audi A7 H-tron. De H-tron laat zien waar de toekomst van waterstof ligt in de nabije toekomst. Als je kijkt naar wat de concurrenten van Hyundai en Toyota brengen als waterstof auto, zie je een net-niet-je: een auto die ongeveer hetzelfde kan als de gemiddelde gezinsauto. Maar dan wel een ton kost. Bij Audi lijken ze veel beter te hebben nagedacht over wat verkoopbaar is. Het hart van de H-tron is net als het hart van de waterstofauto's van Toyota en Hyundai een brandstofcell van ca. 100 kWe. Maar Audi gaat daar veel slimmer mee om door elektriciteit op te slaan in een accusysteem van 8,8 kWh. Dit biedt de mogelijkheid om snel te accellereren en remenergie op te slaan. Daarnaast biedt Audi de mogelijkheid om de accu ook thuis vanuit het stopcontact op te laden, net als andere plug-ins. Daardoor vormt de schaarste aan tankstations een minder groot probleem. De brandstofcell is de duurste component van een waterstofauto, dus door een dergelijk hybride ontwerp kan Audi veel betere prestaties bieden tegen beperkte meerkosten. De prestaties spreken voor zich:
- ca. 50 km bereik op alleen accu's, totaal ca. 500 km
- vierwielaandrijving
- 152 pk vermogen uit de elektromotoren
- 0-100 km/u in 7,9 s
Volgens mij mogen Toyota en Hyundai weer terug naar de tekentafel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten