Juni was een goede maand voor de
verkoop van elektrische auto's. Volgens de RVO werden er maar liefst 354 verkocht, terwijl ongeveer 250 per maand normaal is.
Ook plug-ins verkochten goed met een aantal van 2.294, tegen normaal
ca. 1.600. Eind dit jaar wordt een piek verwacht in de verkoop van
plug-ins, omdat de bijtelling omhoog gaat van 7% naar 15%.
In zijn algemeenheid was juni een goede
maand, volgens DealerSupportNet werden er 36.999 auto's verkocht,
tegen 32.699 in dezelfde maand een jaar eerder, een plus van 13%.
Niet alle alternatieve brandstoffen doen het echter even goed als de (semi)elektrische voertuigen. Zo
zakt de markt voor LPG voertuigen nog steeds verder in, Aumacon
verwacht nog dat er dit jaar maar 500 worden verkocht, waardoor het
aantal LPG voertuigen op de weg hard terugloopt. Ook de verkoop van
CNG voertuigen valt tegen en Aumacon verwacht dat er dit jaar maar
750 zullen worden verkocht. Mogelijk ligt hier een verschuiving
richting plug-ins aan ten grondslag. De Golf GTE is nieuw en was de
eerste helft van dit jaar de best verkochte plug-in hybride, daarmee
de Mitubishi Outlander van de troon stotend.
Dat is opvallend, omdat de
staatssecretaris van Financiën, Wiebes, in een brief aan de Tweede
Kamer juist mede als argument om stimulering voor plug-ins af te bouwen
aangaf, dat dit vooral de verkoop van grotere modellen stimuleerde, zoals
de Outlander en de Volvo V60.
Ondanks de groeiende verkoop van
elektrische auto's wordt naar verwachting de doelstelling van 200.000
elektrische auto's niet gehaald. Dit komt vooral omdat
verwacht wordt dat de verkoop van plug-ins vanaf volgend jaar sterk
zal terugvallen door de afbouw van de stimulering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten